A trance az 1990-es vek kezdeti szakaszban kialakult zenei mfaj, melynek eredete leginkbb az acid-re s a techno-ra vezethet vissza. Szlhelynek Frankfurt tekinthet. Szertegaz, s llandan vltoz mfaj, melynek szmos gazata van.
Uplifting Trance
Fknt "elszlls" dallamok s killsok jellemzik. Sok dallam s hangszer tallhat benne.
Deep Trance
Mlyebb, rzelmesebb zene, a basszus vonal kevsb hangslyos, inkbb egyfajta lktets. A dallam vilg hol nyugodt, hol fjdalommal teli hangokra, hatsokra pt.
Hard- s Acid Trance
Ezeket az gazatokat nem sok klnbzteti meg a technotl. Kemny lbdobok, lktet temp, olykor a vgletekig hajtott "savas" hangzs jellemzi.
Club Trance
A mfaj leginkbb mainstreamhez tartoz gazata ez. A szmok gyakran tartalmaznak hatsvadsz dallamokat, tlfokozott killsokat, elcspelt bassline-okat. Mgis a fiatalabb DJ korosztly nagy rsze ilyen zent kezdett el jtszani, ebbl fejldtek tovbb sajt hangzsuk fel.
Goa- s Psy Trance
Egy mra mr teljesen elklnlt grl beszlhetnk, egyre gyakrabban marad le a megnevezsbl a "trance" szcska. Egy egszen egyedi szubkultra s hangzs vilg plt goa-trance kr. Egy ltalban kemnyebb alapra gyakran tbb egymstl klnbz dallam vilgot ptenek fel, egymssal tkletes harmnival.
Progressive s Tribal Trance
A megnevezs nagyjbl az ezredforduln alakult ki s a Deep s a Hard Trance sajtsgos keverkt jelenti. Egyes trackek kifejezetten hasonltanak egyik vagy msik mfajhoz.
A fentiekre azonban kivtel nlkl elmondhatjuk, hogy a legtbb esetben 4/4-es alapra ptenek, br gyakran nylnak breakbeat alapokhoz is a szerzk. A lbdob mellett gyakorta szerepel, mg cintnyr, konga vagy bongo ritmus, szintetiztoros alap, valamint egyb ismtld kiegszt effektek. A trackek tartalmaznak minden esetben egy-egy fmotivumot (amely lehet hangslyosabb, vagy kevsb hangslyos) amit a szm szerkezetben felptenek, s/vagy egyb msodlagos motvumok is ksrhetnek. Egyre gyakrabban jelennek meg teljes voklok szmban, mg megalakulsakor a mfajban az emberi hang, legfeljebb mint effekt jtszott szerepet.
Jelenleg a mfajok kzl az els kett rvend a legnagyobb npszersgnek, de mivel az elektronikus zene folyton s dinamikusan vltozik ez vltozhat, jabb mfajok alakulhatnak, vagy sllyedhetnek az ismeretlensg homlyba.
A mfaj legjelentsebb mai kpviseli rendszerint a DJ-k, akik kzl a legismertebbek pl. DJ Tisto, Paul van Dyk, ATB, Armin van Buuren, Ferry Corsten, Paul Oakenfold John Digweed, Sasha, Anthony Pappa, Kyau & Albert, Ronski Speed, Markus Schulz. Az els trance darabok olyan eladk nevhez fzdnek, mint Sven Vth, az Underworld, az Orbital vagy a Jam and Spoon.
HOUSE
A house elektronikus zenei stlusok gyjtneve. Kialakulsa az 1980-as vek kzepn kezddtt Nagy-Britanniban s az Egyeslt llamokban, Chicagban. F jellemzi kzt a 4/4-es tem, melyet legtbbszr dobgpek segtsgvel hoznak ltre, s bassline tallhat. A bassline ksret szerept tlti be. A hangszereket elektronikus formban lltjk el.
A diszk,electro, funk, synthpop s az R&B stlus leszrmazottja. Tipikus hangszerei a szintetiztor, dobgp, sequencer, sampler. Az els, kifejezetten house zent jtsz klub Chichagban jelent meg Music Box nven. Nagy-Britanniban a mfaj fellendlse '88 nyarn indult meg, ezt az esemnyt azta a Szerelem Nyarnak (Summer Of Love) titulljk. Ez volt az els olyan rendezvny amelyen e stlusba tartoz zenk szlaltak meg a nagy nyilvnossg eltt. Ksbb ebbl a mfajbl alakult ki a rave, egy j stlus.
Chicago House:
A house zene Chicagbl indult tjra. Innen kapta nevt az els house zene irnyzat a Chicago house. Az els szrakozhely a The Warehouse volt, ami nevt az eltte rendezett illeglis raktrbulikrl kapta. Az els ismert chicago house DJ Frankie Knuckles volt, aki egy mai fiatalsg lett meghatroz zenei stlust indtott tjra.
Deep House:
A deep-house egy lass, monoton mly stlus, szlhelye San Francisco volt.
French House:
A french house a '90-es vek vgn debtlt, mely szaktva az addigi hagyomnyokkal, a '70-es, '80-as vek funky s diszk elemeit tvzte a modern hangzsvilggal.
Nevbl is rezhet kialakulsnak helye, legjelentsebb kpviseljeknt a Daft Punk egyttest emlthetjk.
Progressive House:
A progressive-house eredetileg Nagy-Britannibl indult hdt tjra a korai 90-es vekben az amerikai s az eurpai house stlusok keveredsvel, olyan szletend alirnyzatok mellett, mint az italo house, az experimentlis techno, vagy az ambient house. Jelenleg a legsikeresebb elektronikus tnczenei kiadvnyok e stlusbl kerlnek ki, ha mindenkppen cmkzni szeretnnk, br ez egyre nagyobb kihvst jelent.
Ltrejttt szmos dolog befolysolta. Az irnyzat a Stress s a Guerilla lemezkiadk munkssgnak, a Leftfield els szmainak (fleg a Song Of Life-nak), klnbz mvszeknek, elssorban a Genesis P-Orridge nevvel fmjelzett hres Throbbing Gristle-nek, vagy az akkori Mixmag szerkeszt, Dom Phillips ltal kitallt j kifejezsnek ksznheten vlt azz, amit ma prog. house-nak hvunk.
A Stress Records, melyet Dave Seaman a Mixmag volt fszerkeszt-helyettesvel, Nick Gordon Brownnal 1990-ben alaptott, valamint a William Orbit nevhez fzd Guerilla lemezkiad nagyban megalapoztk a stlus jvjt. E kt label jelentetett meg legelszr prog. house kiadvnyokat, majd a kilencvenes vek kzeptl egszen napjainkig elssorban a Renaissance, a Boxed / Global Underground s John Digweed sajt label-je, a Bedrock bbskodott e stlus felett. A legsikeresebb s legjobban sszehozott kiadvnyok e kiadk szrnyai alatt jttek ltre, kezdve a Sasha s John Digweed ltal jegyzett rk Renaissance-The Mix Collection-tl, a nagyszer Bedrock mixeken t, egszen a Global Underground cd-mix sorozat szmos rkrvny klasszikusig. Ha mix-sorozatrl beszlnk, meg kell emltennk a Kinetic Records dj-mix sorozatt a Tranceport-ot is, illetve a szintn sznvonalas ausztrl Balance-t, melyek szmos remek eladt s magt a trgyalt stlust is segtettek megismertetni a vilggal.
Az j hangzst idvel a klubok is elkezdtk kzvetteni, a legelsk kztt emlthetjk a liverpooli Alderaant, a leedsi Uniont s a londoni Elements-et. 1992-ben, az els szuperklub, a Renaissance megnyitotta kapuit a kis bnyszvrosban, Mansfield-ben, s dj-i, elssorban Sasha s az akkor mg ismeretlen John Digweed lkst adtak a hangzsnak s elindtottk vilgkrli tjn.
Az angol-szsz eredet stlusirnyzat Amerikban hossz idn t underground maradt, egszen addig, mg a kilencvenes vek msodik felben Sasha & Digweed rezidencit nem kapott a New York-i szuperklubban, a Twilo-ban. Ennek ksznhet, hogy ez a stlus is meghonosodott a tengerentlon. Hiba Eurpai mivolta, az amerikai BT, els 1995-ben IMA cmmel megjelen albuma mrfldknek szmtott s etalonn vlt, azonban sokan elkezdtk msolni. Ahogy az reg kontinensen, gy az egsz vilgon egyre nagyobb rtegeket hdtott meg a progressive-house (ekkortjt epic house nvvel is jelltk), olyan nagynev eladk kstoltak bele kisebb-nagyobb mrtkben, mint a nagy regnek szmt Danny Tenaglia, Paul Oakenfold, a Deep Dish du, illetve sokan msok. Mindenki prog.-ot akart kszteni, s ez a folyamat egszen odig fajult, hogy a szcna tlettelensgbe fulladt. Termszetesen szpszmmal akadtak olyan eladk is -mint a Hybrid, Quivver, Rabbit In The Moon illetve Fluke-, akik teljesen eredeti alkotsokkal leptk meg az elektronikus zenei vilgot, s a rengeteg szemttel elrasztott piacot. Ennek ellenre a tmrdeknyi ktes rtk, sablonos produkci megjelense miatt a stlus unalmass vlt s ezzel a momentummal maga mgtt tudhatta els tndklst. A vltozs nmagrt kiltott.
Kezdetben a zene a klasszikus ngynegyedes house temre plt, nyakonntve mlysggel, dub-hats basszusokkal, s tbb melankolikus, rzelmes elemmel. Akkor, amikor a trance mr tl populris s melodikus lett, az elsttlt s talakult -de sokak ltal temetett- progressive-house tudatosan ellenpontt kezdett vlni. Olyan stlusokkal keveredve, mint a tribal house, mely a hangszerek s dallamok helyett inkbb a klnfle dobokat s a mly, dnget, stt ritmusokat rszestette elnyben, valamint a knnyebben emszthet funkhouse s funky techno j ert adott a haldokl szcnnak. Persze nemcsak a tribal hatsok segtettek felbreszteni a prog. house-t teszthalott llapotbl. Szmos eklektikus zenei irnyzat gyakorolt r hatst, s az ezredfordul krnykn olyan fiatal tehetsgek jelentek meg az elektronikus zenei palettn, mint a Lexicon Avenue, valamint John Creamer & Stephane K, akik a lemezek prgetse helyett sajt, egyedi hangvtel alkotsaikkal hvtk fel magukra a figyelmet. Ekkora a lemezlovasok egy j genercija is „felcseperedett”, olyan mra mr szles krben ismert eladk, mint Anthony Pappa, Sander Kleinenberg, Sandra Collins vagy nem utols sorban Danny Howells.
A stlusok keveredse jl mkdtt, de pr ven bell jra sablonoss vlt, a kznsg sem volt mr vev a darlsra. A stt, monoton ritmusok unalmass tettk a kritikusok ltal mr egybknt is lert, de vilgszerte kzkedvelt elektronikus tnczenei irnyzatot s hallani lehetett olyan hreket is, miszerint az ttrnek szmt Global Underground vgleg csdbe megy a kt tulajdonos fnyz letmdja miatt. Szerencsre pozitv fordulatot vettek a dolgok s mind az irnyzat mind a GU j erre lelt. A prog. house az akkortjt fnykort l stlustl, nu school breakz-tl kapott vrfrisstst. Szmos remek kiadvny ltott napvilgot, de a trt temekkel trtn fzi nem tartott sokig, csupn csak felkavarta az llvizet.
2004-2005 krl a retrohullmnak ksznheten lpett be a kpbe az ugyancsak eltemetett electro, majd a minimal, s az utbbi idben meglep mdon valami j kezdett kibontakozni e hrom stlus hzassgbl. Az electro tekerg, gpi temei s a minimal nyugodt, letisztult hangzsa egy teljesen j elremutat irnyt adott a mr tbbszr eltemetett, de mg mindig oly npszer progressive-house vilgnak.
Manapsg az j hangzs miatt az irnyzat npszerbb, mint valaha, de az egykori underground elzletiesedett, kommersz mivoltt mr senki sem tagadhatja.
Tech House:
A tech house (ejtsd: "tekkhauz") (vagy ritkbban tekhouse-knt rva) mfaj Benny Benassi 2003-as Satisfaction cm lemeznek cmad dalval jtt ltre.
Benassy lemeze utn ez a stlus rohamosan elterjedt a vilg lemezlovasai kztt. Szinte minden dance, trance, s pop mfajban tevkenyked DJ tvette az elemeit. Ez a stlus nagyjbl 2005 kzepig tlttte be a vezet szerept, br a kvetkez vekben is rengeteg elad ptett be a szmaiba techouse jellemzket. Szerept szp lassan tveszi a "pakts hangzsvilg", amely a techouse tovbbfejlesztsnek tekinthet. Nevt valsznleg a progresszivitsnak ksznheti, mivel ellltshoz rendkvl sok hardware eszkzre (hangmrnki szleng szerint: "vas"-ra) van szksg. Valsznleg nagy szerepet jtszott a kialakulsban a Roland TB303 hangszne, mivel ezt a hangot megfelel eszkzkkel torztva megkapjuk a jellegzetes techhouseos hangzsvilgot.
Jellemzi a rendkvl "reszels" (acides) bassline, s a 4/4-es dobok egyedisge, a vokl vokderes (frekvencia mdostsos) torztsa, amely csak a mfajt ltrehoz dalnl figyelhet meg (mshol nem akad r plda) tovbb a "taps" effektek torztsa (visszajtszsi= reverse effekttel "tvzik", az gy "csattanss" vlik).
A modern zeneszerkesztk (Reason, Fruity Loops, stb.) beptett pluginjeikkel tmogatjk ezt a stlust, s a mfajra jellemz hangszn knnyen kikeverhet a programokkal. |